Creatief solliciteren doe je zo!

Eén vacature; honderden sollicitanten. Dat vraagt om een nieuwe sollicitatie-stijl. ‘Er is altijd wel iemand die een beter passend cv heeft, laat je kwaliteiten daarom op een andere manier zien.’

Dat de banen niet voor het oprapen liggen, ondervindt menig jobhunter. Maar wat kun je doen om je zoektocht makkelijker te maken? Brieven schrijven, telefoontjes plegen of zet je je eigen online netwerken in? Er zijn diverse manieren om een baan te vinden. Creatief solliciteren vraagt om een hele nieuwe stijl van jezelf presenteren.

Bedrijven geven vaak zelf in de procedure aan hoe ze je sollicitatie verwachten. Heel soms nog via een papieren brief, maar in de meeste gevallen via e-mail: een online brief met motivatie en een cv.

‘Wil je opvallen, dan is het zeker aan te raden je brief in een andere vorm te gieten. Een bijzondere presentatie onderscheidt je van de massa’, meent Sylvia van Gils, communitymanager bij Avans. Ze is onder andere verantwoordelijk voor de social media-strategie van de hogeschool.
Solliciteer dus gericht en laat je manier van solliciteren afhangen van het bedrijf waar je wilt werken. Kies bijvoorbeeld voor een Prezi, een online portfolio of een YouTube-filmpje. Bij een bedrijf dat hoog inzet op social media, zet je je eigen online netwerken in.

Een levensgrote open sollicitatie langs de A12; Yvon solliciteerde als eerste Nederlander met een reclamebord bij Utrecht. Zo liet ze heel Nederland weten op zoek te zijn naar een nieuwe uitdaging als commercieel medewerker.

6 seconden
Schrijf je toch een brief, zorg dan dat je ‘m anders opmaakt dan vroeger gebruikelijk was. Opvallen tussen alle andere sollicitanten doe je niet met een “gewone” brief en cv’, zegt Sylvia. ‘Doe er iets creatiefs mee, aansluitend bij je vakgebied. Dat kan in de opmaak, door iets grappigs of ga hem zelf afgeven. Er is altijd wel iemand die een beter passend cv heeft, laat je kwaliteiten daarom op een andere manier zien.’
Daarnaast moet je rekening houden met de gemiddelde leestijd voor een initiële fit/no fit-beslissing: 6 seconden. Je cv vertelt natuurlijk de waarheid over jou, maar benadruk die punten, opleiding en werkervaring die bij de baan passen. Zo vermoei je de lezer niet met onnodige informatie.

Erik en Ingmar wilden bij een ‘vet’ reclamebureau aan de slag. Ze lieten hun boodschap drukken op wc-papier om zo ook het toiletmoment nuttig te gebruiken. Op een creatieve manier vroegen ze bij de gevestigde bureaus aandacht voor hun online portfolio, dat hadden ze gepubliceerd op checkyourshit.nl.

Online reputatieIllustratie: Kim Bell
Volgens de communitymanager van Avans is het belangrijk om geen groot verschil te maken tussen offline en online communicatie. ‘Zet ook je online netwerk in; je hebt dan veel sneller een groot bereik. Wanneer je een post deelt met daarin een oproep voor een nieuwe uitdaging, reageert je netwerk en wordt het bericht ook in hun netwerk gedeeld.’
Gebruik Twitter, Facebook, LinkedIn en Pinterest. ‘Ik heb via deze kanalen actief gebruik gemaakt van mijn netwerk’, vertelt Sylvia. ‘En dat werkte, bij elke update werd ik top of mind. Zo ben ik over meerdere banen getipt.’ Plaats ook relevant nieuws over je vakgebied. Als een potentiële werkgever ziet dat je ook zonder baan bezig bent met je vak, maak je sneller een positieve indruk.

Sylvia heeft haar baan als communitymanager bij Avans ook op die manier gevonden. ‘Ik ben een blog gaan schrijven en deelde mijn posts via social media. Ik vroeg mijn netwerk letterlijk om hulp.’ Daarbij plaatst ze gelijk een kritische noot: ‘Wees bewust dat als je iets op social media deelt, het bericht een eigen leven kan gaan leiden. Vraag jezelf af of je het prettig vindt dat je collega’s of toekomstige collega’s die update kunnen zien.’

Sylvia zette tijdens haar banenjacht social media effectief in. Zo maakte ze een board aan op het nog niet echt populaire Pinterest met de titel: Ik zoek werk. Vervolgens pinde ze afbeeldingen die haar cv visueel konden weergeven; haar gegevens, referenties, logos van bedrijven en instellingen op het bord. Sylvia maakte ook haar cv op in Facebook-stijl en gebruikte tijdens haar sollicitatiegesprek een
Prezi.

LinkedIn
LinkedIn wordt veel gebruikt door recruiters die op zoek zijn naar kandidaten voor vacatures. Sylvia: ‘Het is belangrijk dat je alle mogelijkheden van LinkedIn gebruikt, zodat mensen een zo compleet mogelijk beeld van je ervaringen en referenties hebben. Zorg dat je je profiel compleet maakt.’
‘De ondertitel wordt als eerste gescand en moet dus direct een duidelijk beeld geven van je functie, zo specifiek mogelijk.’ De woorden verwijzen naar je kerncompetenties en zijn een belangrijk vertrekpunt voor je online reputatie, ze scoren hoog in de zoekmachine van Google. ‘De samenvatting is een ideale plek om informatie te delen die je in de andere velden niet kwijt kunt. Denk hierbij aan de ontwikkelingen die je wilt maken of waar je graag naar toe wil werken.’

Strategische keywords
Recruiters geven zelf aan dat ze zoeken op een trefwoord als ‘werkzoekend’ of ‘beschikbaar’. Handig om te vermelden dus dat je op zoek bent naar een nieuwe baan, maar simpelweg roepen om een nieuwe uitdaging heeft weinig effect.

Goede keywords zijn cruciaal als je gevonden wilt worden voor de juiste functie. Het nadeel van veelvoorkomende zoekwoorden als ‘trainer’ en ‘verkoper’ is dat je niet direct hoog scoort in Google. Met een woord als ‘managementfluisteraar’ sta je direct bovenaan in de zoekresultaten. Maar wie zoekt daarop? ‘In veel gevallen wordt er aangeraden een lijstje te maken met trefwoorden die belangrijk zijn in jouw functie-omschrijving. Dat lijstje woorden laat je dan op zoveel mogelijk plekken terug komen. Op die manier wordt je lijstje geloofwaardiger en word je sneller gevonden op deze woorden’, aldus Sylvia.

Gepubliceerd in Punt, het onafhankelijke magazine van Avans Hogeschool.
Illustratie: KimBell Illustraties