‘Politiek is legale maffia’

Gemeenteraadslid Hans Smolders (49) houdt er met de gemeenteraadsverkiezingen op 3 maart 2010 in het vooruitzicht mee op. Veroordeeld voor het lekken van een vertrouwelijk rapport en beschuldigd van het informeren naar steekpenningen.

De luis in de pels van het Tilburgse establishment is mentaal opgebrand en kampt met gezondheidsklachten. Een gesprek over politieke amibities, machtspolitiek, ongeloof en frustratie. ‘Op den duur ga je overal aan twijfelen, je weet maar nooit wat je kan overkomen in deze bananenrepubliek.’

Na bijna vier jaar als fractievoorzitter van Lijst Smolders Tilburg (LST), geef je op?
‘Het hele politieke circus van de afgelopen acht jaar is me overkomen. Op karakter en wilskracht wilde ik nooit toegeven. Nu hebben mijn vrouw, maar ook mijn huisarts duidelijk gemaakt dat dit zo niet langer kan. Mijn limiet is bereikt. Ik heb deze beslissing met mijn verstand genomen in plaats van mijn hart te volgen.’

Wat was de spreekwoordelijke druppel?
‘Na doodsbedreigingen voor mijn eigen deur in 2004 en een politie-inval in 2007, werd ik in oktober afgelopen jaar op landelijke televisie beschuldigd van corruptie door burgemeester Ruud Vreeman van de Partij van de Arbeid (PvdA). Ik kamp al jaren met maag- en darmklachten die worden veroorzaakt door stress, maar die valse beschuldiging heeft hele diepe sporen op mij achtergelaten. Op deze manier wil ik niet verder.’

Volgens burgemeester Vreeman heb je bij de projectontwikkelaar van de eventuele grote shoppingmall voor Tilburg geïnformeerd naar steekpenningen
‘Ik was in gesprek met de projectontwikkelaar en ik gooide een balletje op. Ik vroeg hem hoe het mogelijk was dat die linkse partijen voor een megagrote shoppingmall zouden gaan stemmen. Als antwoord kreeg ik: ‘Ruud is taking care of it’ en hierbij noemde hij in één zin dat het om een gunst zou gaan.’

Ruud is taking care of what?
‘Uit dit gesprek maakte ik op dat burgemeester Vreeman degene was die een gunst had ontvangen om zijn PvdA-fractie voor te laten stemmen. Aangezien die met elf mensen in de gemeenteraad zit, is hun keuze nogal doorslaggevend.’

Jij hebt dus geen steekpenningen ontvangen?
‘Als ik het van steekpenningen zou moeten hebben, had ik beter kunnen gaan werken. Daarvoor ben ik niet de politiek in gegaan. Ik heb slechts geïnformeerd of alle andere partijen ook dezelfde gunst zouden kunnen krijgen, ik wist niet waar het om ging. Op deze manier heb ik geprobeerd de regenteske handelswijze van Vreeman nogmaals te ontmaskeren.’

Bij gebrek aan bewijs ben je nu op vrije voeten
‘Natuurlijk is er gebrek aan bewijs. Het enige wat het Openbaar Ministerie nu heeft bewezen is dat het gesprek plaatsvond op initiatief van projectontwikkelaar Roud. Maar dat is natuurlijk heel logisch, hij heeft alle fractievoorzitters uitgenodigd. We verschillen van mening over de inhoud van het gesprek. De beschuldiging van Vreeman kan simpelweg niet worden bewezen omdat ik niet om steekpenningen heb gevraagd. Het OM wil geen blauwtje lopen, daarom doen ze het op deze manier af.’

Ben je opgelucht?
‘Ik ben niet blij. Deze uitspraak was voor mij natuurlijk geen nieuws. Maar het heeft te lang geduurd (september 2008 tot februari 2010, red.), op een bepaald moment heb ik zelfs gedacht dat Vreeman misschien ook hier zijn macht aan het misbruiken was. Op den duur ga je overal aan twijfelen, je weet maar nooit wat je kan overkomen in deze bananenrepubliek.’

Waar komt het wantrouwen naar Vreeman vandaan?
‘Ik heb Vreeman meerdere malen betrapt op frauduleus handelen. Toen het enquêterapport over het Midi Theater uitkwam, wist de PvdA-burgemeester dat hij af moest treden. Zo’n hard rapport valt niet te ontkennen. Het ging dan ook om een budgetoverschrijding van 1,9 miljoen euro. Als je hier de raad en het college willens en wetens niet over inlicht, ben je frauduleus bezig.’

Vreeman verliet het etablishement niet geruisloos…
‘Vervolgens zegt Vreeman een week lang dat hij een troef in handen heeft. Dat kan natuurlijk niet in een democratie: een burgemeester is een onafhankelijke voorzitter. Hij had in 2008 al aangifte gedaan omdat ik corrupt zou zijn maar hij kwam in september 2009 pas met deze informatie op de proppen. Vreeman besloot bij zijn aftreden zijn grootste kwelgeest mee in zijn graf te trekken.’

Was jij zijn kwelgeest?
‘Ik heb hem nooit vertrouwd. Hij behoort tot de oude garde: Wim Kok, Ad Melkert en Marcel van Dam. En daar is Nederland door naar de knoppen aan het gaan. Vreeman is een onbeschofte boer, een regenteske deugniet: hij zondigde tegen alle democratische regels. Meerdere malen heb ik hem ontmaskerd, maar nog zat hij daar. De gevestigde politieke orde wilde mij gewoon niet gelijk geven, uiteindelijk ontkwamen ze daar niet aan.’

Je kreeg weinig steun vanuit de gemeenteraad?
‘Er zijn maar weinig raadsleden die met mij hun nek uit wilden steken. Vreeman heeft ze afgeknepen. Als ze aan mijn kant stonden, dan waren ze tegen hem. Als de gemeenteraad op één lijn zou liggen, dan was hij zijn macht kwijt en dat heeft hij willen voorkomen. Achteraf steken ze me een hart onder de riem en zijn ze blij met wat ik gedaan heb.’

Het is natuurlijk niet vreemd dat mensen je wantrouwen als je in 2007 veroordeeld bent voor het lekken van een vertrouwelijk rapport over wachtgeldregelingen
‘Ik sta voor die zaak. Als volksvertegenwoordiger moet ik zaken naar buiten kunnen brengen die het daglicht niet kunnen verdragen. Dus het stempeltje vertrouwelijk heb ik in dat geval inderdaad genegeerd en die informatie naar buiten gebracht. Anderen doen het altijd stiekem, ik sta tenminste voor mijn daden.’

Het heeft je een boete van 750 euro gekost
‘Als het had gemoeten, had ik mijn straf in de cel uitgezeten. Maar de zaak is nog in cassatie. Ik ben in politieke zin in het gelijk gesteld, en die wachtgeldregeling is teruggedraaid. Ik heb mijn doel bereikt.’

Waarom vecht je zo hard?
‘Het is een opeenstapeling van zaken die het daglicht niet kunnen verdragen. Ik heb me in de politiek vastgebeten toen Pim Fortuyn voor mijn ogen werd doodgeschoten, en voor je het weet kom je er niet meer uit. Er is in die tijd een heel vuil politiek klimaat gecreëerd. In een reflex heb ik toen Volkert van der G. achtervolgd. Maar mijn boosheid en frustratie gingen op dat moment niet naar de moordenaar, maar naar de politieke elite zoals Wim Kok. Ik wilde Pim helpen, dat was een menselijk instinct, ik had nooit gedacht dat daar ook kogels bij zouden komen kijken.’

Toch ging je door met Lijst Pim Fortuyn…
‘De helft zijn loyale betrouwbare politici, maar de andere helft verziekt het. Dat was een dilemma. Ik wist helemaal niks van politiek. Als ik toen wist wat ik nu weet, was ik direct gestopt. Maar Pim was ervoor vermoord, hij had zijn leven ervoor gegeven en ik wilde er eigenlijk voor hem nog iets van maken. Maar de natuurlijke leider was er niet meer: de chemie was weg.’

Daarom startte je Lijst Smolders in Tilburg?
‘Wat Pim in het groot deed, moest ik in het klein kunnen doen. Ik wist ondertussen hoe vuil politiek kon zijn, maar dat zou op plaatselijk niveau wel meevallen. Achteraf blijkt dat nog veel erger te zijn.’

Jij wilde wethouder worden na de gemeenteraadsverkiezingen op 3 maart 2010?
‘Ik had toezichthouder in het college willen zijn. Voor een salaris van 9.000 euro levert PvdA-wethouder Jan Hamming weinig tot geen kwaliteit. Ik heb kwaliteiten die zij niet bezitten, dat geldt andersom ook. Alleen zouden die van mij beter tot hun recht komen in het college. Ik zeg niet dat ik goed ben, maar beter dan het stelletje onbetrouwbare onzinverkopers dat er nu zit.’

Kom jij als criticus niet beter tot je recht in de gemeenteraad?
‘In het college worden zaken bepaald, daar gebeurt het. Als ik in het machtscentrum zit, kan ik juist daar zaken al tegenhouden.’

Over machtspolitiek gesproken…
‘Nee, het verschil is dat ik een eerlijk mens ben en dus alleen in het belang van de stad zou handelen. Overigens zit er dan altijd nog een gemeenteraad die mij terug kan fluiten.’

Hans Smolders staat bekend als iemand die zich afzet tegen de machtspraktijken die de leden op het pluche uitoefenen, en deze ten koste van alles wil ontmaskeren
‘Ik ben heel ver gegaan, misschien wel te ver. Mijn strijd tegen achterkamertjespolitiek leidde zelfs tot onderzoeken door de Rijksrecherche, terwijl ik mijn leven lang niets met politie of justitie te maken heb gehad. Ik heb afgelopen vier jaar -met de nodige risico’s- pijnlijk blootgelegd wat er in Nederland fundamenteel fout is in de politiek, maar dat werd duidelijk niet geaccepteerd.’

Wie krijgt jouw stem op 3 maart?
‘Niemand. Zolang deze schijndemocratie heerst, ga ik ook niet meer stemmen. Politiek is legale maffia.’

Geef een reactie

