Grote grijze schaduw

Mijn opa ligt in het ziekenhuis. In zo’n steriel bed, in zo’n steriele kamer. Met steriel schoongemaakte vloeren. En steriele verpleegsters. Hij had al een poosje last van hartproblemen en andere kwaaltjes maar is al jaren niet naar de dokter geweest. Echter, de uitslagen van de onderzoeken kunnen opa gestolen worden. Hij vindt het wel mooi geweest. Hij gaat dus dood.

Na ruim een week onderzoeken weten ze nog altijd niet precies waarom hij niet eet en zijn hart bijna drie keer per seconde slaat. ‘Hoe oud is hij?’ Het is de eerste vraag die je hoort als je dit iemand vertelt. 84? 85? Ik weet het niet eens precies. Wat doet dat er toe? ‘Oww.’ Was het droeviger geweest als hij 65 jaar, 45 jaar of een puber in de bloei van zijn leven was? Om je huisdier mag je tegenwoordig ongegeneerd janken en een dag vrij nemen. Overigens terecht, vind ik. Maar bejaarden? Die sterven nou eenmaal, get over it? 

Iedereen die mij een beetje kent, weet dat ik er een hekel aan heb. Aan de generatie die eeuwig en altijd jammert over de jeugd van tegenwoordig. Terwijl ze zelf de meest asociale acties uitvreten. Vooral de supermarkt en het openbaar vervoer, die lijken ze te domineren. Zonder schroom. Alsof ze er recht op hebben. Als een grote grijze schaduw hangen ze over de maatschappij. Het zijn er tenslotte ook nogal wat. Binnenkort is de helft van alle stemgerechtigden vijftigplusser. Ons land vervalt tot een slaperig Limburgs dorp, waar de jeugd is weggevlucht. Waar Libelle het invloedrijkste opinietijdschrift is en waar je altijd twee flessen zilvershampoo kunt kopen voor de prijs van één.

Maar het zijn de mensen die geschiedenis met zich meedragen, mensen met een levensverhaal. Dat merkte iemand op, een opmerking waar ik nog een poosje over heb nagedacht. Nog steeds heb ik heb niets met bejaarden. Maar wel met deze opa. Het is namelijk die van mij.

Geef een reactie

