Journalisten zijn net mensen

‘Oja. Jij bent die van Punt.’ Ik hoor het regelmatig. ‘Klopt’, antwoord ik. ‘Dus kijk maar uit wat je tegen me zegt.’ Met een dikke knipoog. Een grapje, dat maak ik er dan maar van. Maar echt grappig vind ik het eigenlijk niet.

Ondanks het feit dat ‘dat ding’ uitermate veel bestaansrecht heeft, en we heus wel eens complimenten krijgen, is er ook commentaar dat ons ter ore komt. Dat blaadje zou verspilling zijn van al het groen dat dan niet meer groeit en volgens sommigen absoluut overbodig omdat er elke maand een shitload aan exemplaren overblijft.

Lacherig wordt me wel eens gevraagd: ‘Moeten jullie hier niet een stukje overschrijven?’ Maar sommige dingen gaan te ver, ik neem mijn werk echt wel serieus. Punt is ‘onafhankelijk’, we schrijven dus ook de minder leuke feiten over Avans op. Ik weet dat er verwarring over bestaat, maar journalisten zijn geen pr-medewerkers. We zijn geen paparazzi, in de bosjes liggende Joop van Tellingen-achtige figuren met dikke lenzen in onze achterzak.

Nee. Wij hebben ook grenzen. Wij drinken ook graag een kop thee met onze collega’s, gewoon omdat we thee lekker vinden en – pas op! – wij ook sociale dieren zijn. Ik bevind me ook gewoon onder ‘de rokers’ zonder constant te graven naar Watergate-schandalen. Geen opnameapparatuur vermomd als pennen of andere spionagematerialen te bekennen, ik wil ook wel eens gewoon over het weer praten. Wij zijn net mensen.

Gepubliceerd in Punt., het onafhankelijk magazine van Avans Hogeschool.

Geef een reactie

